حرکت مهره‌های شطرنج و روابط سیارات

برخی از پژوهشگران علوم کهن معتقدند شیوه حرکت مهره های شطرنج بر اساس روابط سیارات با یکدیگر طراحی شده است. از این دیدگاه حرکت تهدید یک جانبه در شطرنج به مانند تربیع و تهدید دو جانبه به مانند مقابله، پشتیبانی مهره ها به منزله اتصال در نجوم محسوب می شود.

برخی دیگر از پژوهشگران علوم کهن معتقدند که مهره های شطرنج، مفاهیمی از عناصر چهارگانه را در بر دارند. از این دیدگاه،

■ مهره رخ با عنصر خاک معرفی می شود. سمبل برج یا قلعه نیز تاکیدی بر استحکام آن می باشد.

■ مهره اسب یا شوالیه با عنصر آتش و خاصیت جهندگی معرفی می شود. اسب تنها مهره شطرنج است که قابلیت جهش دارد و می تواند از روی مهره های دیگر بپرد.

■ مهره فیل که در قرون وسطی به اسقف (Bishop) یا کشیش (Priest) معروف شد در زبان ایتالیایی کماندار (Sagittifer) نامیده می شود. مهره فیل نشان دهنده عنصر هوا است.

در بازی باستانی فیل تنها می توانست دو خانه به صورت مایل حرکت کند، اما در بازی شطرنج امروز فیل می تواند تمام مسیر خانه های همرنگ را طی کند. همچنین در قوانین باستانی فیل می توانست از روی مهره های حریف گذر کند که امروزه این حرکت وجود ندارد.

■ پیاده ها اگرچه ضعیف ترین مهره شطرنج هستند، اما در بازی نقش مهمی دارند:

پیاده ای که بتواند تا آخر بازی پیش برود می تواند به مقام وزارت برسد. پیاده ها نماینده عنصر آب هستند.

■ نظر دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که حرکت اریب عنصر هوا، حرکت افقی و عمودی عنصر آتش و خاک و حرکت های کوتاه معرف عنصر آب هستند.

• تهیه و تنظیم : نیما جوانبخت

اضافه کردن نظر

نظرات حاوی افترا و توهین حذف می گردند


کد امنیتی
تازه سازی